پسته سیرجان کرمان کم خونی را از بین می برد

باستان شناسان شواهدی از پسته پسته سیرجان کرمان  را در محوطه حفاری در جروم، نزدیک شمال شرقی عراق، از اوایل 6750 قبل از میلاد یافتند. گفته می‌شود .

که باغ‌های معلق بابل در زمان پادشاهی مروداچ بلدان در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد دارای درختان پسته بوده است.

پسته یکی از تنها دو آجیل ذکر شده در عهد عتیق است که تصور می شود در قرن پنجم قبل از میلاد جمع آوری شده است.

«آنگاه پدرشان اسرائیل به آنها گفت: «اگر لازم است، پس این کار را بکنید: تعدادی از بهترین محصولات زمین را در کیسه‌های خود بگذارید و به عنوان هدیه برای آن مرد، کمی مرهم و کمی عسل، ببرید. مقداری ادویه و مر، مقداری مغز پسته و بادام.» پیدایش 43:11

اعتقاد بر این است که پسته یکی از غذاهایی بوده که آدم به زمین آورده و در باغ عدن رشد کرده است.

افسانه ها حاکی از آن است که ملکه سبا پسته را به عنوان یک غذای سلطنتی انحصاراً تعیین کرد و تا آنجا پیش رفت که مردم عادی را از کشت آجیل برای استفاده شخصی منع کرد.

پسته

نبوکدنصر، پادشاه باستانی بابل، در باغ های معلق افسانه ای خود درختان پسته کاشته بود. و در قرن اول پس از میلاد، امپراتور ویتلیوس این آجیل ارزشمند را در پایتخت خود رم عرضه کرد.

Apices، جولیا چایلد رم در آن دوره، از پسته در کتاب آشپزی کلاسیک خود نام می برد، اما هیچ یک از دستور العمل هایی را که در آن از آنها استفاده می کرد، درج نمی کرد.

آجیل در قرن اول بعد از میلاد از سوریه به ایتالیا رفت و از آنجا در سراسر دریای مدیترانه پخش شد. ایرانی ها پسته را نه تنها برای دسرها، بلکه به صورت آسیاب شده برای غلیظ شدن و تقویت سس ها به وفور استفاده می کردند.

اعراب چند راز آشپزی را از ایرانیان آموختند و پسته را در دسرهای لذیذ خود مانند باقلوا قرار دادند، خوراکی غنی که از خمیر فیلو کره‌ای تهیه می‌شد که به طور متناوب با آجیل روی آن‌ها قرار می‌گرفت و پس از پخت در شربت شیرین غسل می‌کرد.

آنها اقلام حیاتی سفر برای کاشفان و تاجران اولیه بودند. این احتمالاً به دلیل ارزش غذایی استثنایی پسته و عمر انبارداری زیاد آن بوده است. آنها اغلب توسط مسافران از طریق جاده ابریشم باستانی که چین را به غرب متصل می کرد حمل می کردند.

در کنار جنگ های صلیبی، تجارت شام در قرون وسطی نیز گسترده بود. جمهوری ونیز روابط تجاری نزدیکی با سوریه، یکی از مناطق اصلی کشت پسته داشت.

این کالاها از طریق راه های تجاری دریایی به شمال و مرکز ایتالیا می رسید.

در شمال کوه های آلپ، پسته تا مدت ها ناشناخته ماند پس از رسیدن به اروپای مرکزی، به دلیل ورود آن از مسیر فروش ایتالیا، بر روی گذرگاه های آلپاین، آن را “آجیل پنی لاتین” نامیدند.